SKP-2/PN/D/2017                                        Gorzów Wielkopolski, dn. 25  sierpnia 2017 r.

 

 

WYJAŚNIENIE NR 2

TREŚCI SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW

ZAMÓWIENIA


  

Zamawiający informuje, że stosownie do przepisu art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm., zwaną dalej Pzp) przekazuje wykonawcom treść zapytań do SIWZ wraz wyjaśnieniami:

 


Pytanie 1

            Czy Zamawiający udzieli Wykonawcy stosownego pełnomocnictwa do zgłoszenia w imieniu Zamawiającego zawartej umowy sprzedaży energii elektrycznej do OSD oraz wykonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia procesu zmiany sprzedawcy u OSD wg wzoru stosowanego powszechnie przez Wykonawcę? W przypadku braku zgody na powyższe prosimy o wyjaśnienie czy Zamawiający ponosił będzie odpowiedzialność za treść przedstawionego wzoru pełnomocnictwa i za jego ewentualne zakwestionowanie przez OSD?

 

Odpowiedź na pytanie nr 1

Zgodnie z zapisami Rozdziału III  pkt 12 - Opis przedmiotu Zamówienia, Zamawiający udzieli stosownego pełnomocnictwa.

 

 

Pytanie 2

            Wykonawca zwraca się z prośbą o udzielenie następujących informacji:

a) Czy Zamawiający posiada aktualnie umowy kompleksowe czy rozdzielone na umowę sprzedaży energii elektrycznej i umowę na świadczenie usług dystrybucji?

b) Czy procedura zmiany sprzedawcy będzie przeprowadzana po raz pierwszy?

c) Czy umowy dystrybucyjne (jeśli zamawiający posiada rozdzielone umowy) zawarte są na czas określony czy nieokreślony?

d) Kto jest dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej?

e) Jaki jest okres wypowiedzenia obowiązujących umów kompleksowych/ umów sprzedaży energii elektrycznej.

f) Czy Zamawiający samodzielnie wypowie obowiązujące umowy w terminach pozwalających na skuteczne przeprowadzenie procesu zmiany sprzedawcy czy też upoważni do tej czynności Wykonawcę?

g) Czy Zamawiający samodzielnie zawrze umowę o świadczenie usług dystrybucji w przypadku punktów poboru, dla których obowiązywały dotychczas umowy kompleksowe oraz w przypadku punktów poboru, dla których umowa dystrybucyjna została zawarta na czas określony, w termie umożliwiającym skuteczne przeprowadzenie procedury zmiany sprzedawcy ?

h) Czy Zamawiający ma zawarte umowy/ aneksy w ramach akcji promocyjnych lojalnościowych, które uniemożliwiają zawarcie nowej umowy sprzedażowej w terminach przewidzianych w SIWZ? Jeśli tak - jakie są terminy wypowiedzeń umów/aneksów w ramach akcji promocyjnych/programów lojalnościowych ?

 

Odpowiedź na pytanie nr 2

a) Zamawiający posiada obecnie rozdzielne umowy na sprzedaż i świadczenie usługi dystrybucji.

b)  Procedura zmiany sprzedawcy była już przeprowadzona.

c) Odpowiedź na to pytanie była już publikowana

d) Odpowiedź na to pytanie była już publikowana

e) Odpowiedź na to pytanie była już publikowana

f)  Nie dotyczy

g) Zgodnie z zapisami Rozdziału III  pkt 13 - Opis przedmiotu Zamówienia, Zamawiający sam zawrze umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych.

h) Zamawiający nie ma zawartych umów/aneksów w ramach akcji promocyjnych czy lojalnościowych.

 

 

Pytanie 3

            Wykonawca zwraca się z prośbą o udzielenie informacji czy układy pomiarowo-rozliczeniowe w grupach taryfowych Bxx są lub będą dostosowane do zasady TPA przed terminem realizacji zamówienia? Jeżeli nie każdy układ będzie dostosowany do zasady TPA prosimy o podanie dokładnej daty do kiedy Zamawiający dostosuje swoje układy pomiarowo-rozliczeniowe do zasady TPA. Jednocześnie informujemy, że w przypadku braku dostosowania przez odbiorcę układów pomiarowo-rozliczeniowych do zasady TPA po rozdzieleniu umowy kompleksowej sprzedaż energii jest niemożliwa.

 

Odpowiedź na pytanie nr 3

Odpowiedź na pytanie dot. dostosowania układów pomiarowych do zasady TPA była już wcześniej publikowana.

 

 

Pytanie 4

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 5 ust. 2- Z uwagi na nadrzędny charakter przepisów podatkowych i przepisów prawa, Wykonawca zwraca się z prośbą o wprowadzenie zapisu umożliwiającego automatyczną zmianę cen, wynikającą ze zmiany ww. przepisów od dnia ich wejścia w życie. Prosimy o dodanie do przedmiotowego zapisu zdania o treści: „Ceny energii elektrycznej zostają powiększone o kwotę wynikającą z obowiązków nałożonych właściwymi przepisami, od dnia ich wejścia w życie bez konieczności sporządzenia aneksu do umowy”.

 

Odpowiedź na pytanie nr 4

Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie zaproponowanego zapisu.

 

 

Pytanie 5

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 5 ust. 3- Wykonawca zwraca się z prośbą o doprecyzowanie przedmiotowego zapisu poprzez określenie, iż Zamawiający może zwiększyć ilość punktów poboru energii elektrycznej (PPE) lub zmienić taryfę danego punktu, jedynie w obrębie tych grup taryfowych, które zostały określone i wycenione w ofercie. Punkty z innych grup taryfowych nieujętych w ofercie będą oznaczały zmianę przedmiotu zamówienia. Z uwagi na powyższe Wykonawca zwraca się z prośbą o dodanie następującego zapisu: „Zwiększenie punktów poboru lub zmiana grupy taryfowej możliwe jest jedynie w obrębie grup taryfowych, które zostały ujęte w SIWZ oraz wycenione w Formularzu Ofertowym Wykonawcy.”

 

Odpowiedź na pytanie nr 5

Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie zaproponowanego zapisu.

 

 

Pytanie 6

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 6 ust. 1- Zamawiający wskazał, że rozliczenia będą odbywać się w okresach rozliczeniowych „1 raz na miesiąc”, z uwagi na możliwość udostępnienia przez OSD odczytów częstszych/rzadszych prosimy i poprawienie sformułowania na „okresach rozliczeniowych zgodnych z tymi przekazywanymi przez OSD”.

            Prosimy dodatkowo o poprawienie omyłki pisarskiej nazwy „ODS” jako „OSD”.

 

Odpowiedź na pytanie nr 6

Zamawiający odmawia zmiany zapisu par. 6 ust. 1.

Zamawiający poprawia omyłkę pisarską.

 

Pytanie 7

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 6 ust. 3 oraz ust. 8- Wykonawca informuje, iż w świetle przepisów prawa energetycznego i aktów wykonawczych, to OSD jest podmiotem odpowiedzialnym za pozyskiwanie i przekazywanie do sprzedawców danych pomiarowo-rozliczeniowych dla punktów poboru energii (PPE).  Sposób ustalania danych przez OSD określony jest w umowie dystrybucyjnej zawartej pomiędzy Zamawiającym a OSD. Wykonawcy (sprzedawcy energii) nie mają wpływu na regulacje w tym zakresie wynikające z umów dystrybucyjnych Zamawiającego i zgodnie z przepisami przyjmują do rozliczeń dane przekazane przez OSD. 

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o wyjaśnienie czy Zamawiający uwzględni obowiązujące przepisy prawa energetycznego i aktów wykonawczych w zakresie prowadzenia rozliczeń na podstawie danych pomiarowo-rozliczeniowych przekazywanych wykonawcy przez OSD?

 

Odpowiedź na pytanie nr 7

Zamawiający ma świadomość istnienia aktów prawnych o jakich mowa w pytaniu i je akceptuje.

 

Pytanie 8

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 6 ust. 6- Z uwagi na fakt, że faktury VAT są wysyłane listem zwykłym, Wykonawca nie jest w stanie określić w jakim terminie Zamawiający otrzyma fakturę, co może powodować komplikacje przy ustalaniu prawidłowego terminu płatności. Ponadto, w świetle przepisów podatkowych określenie terminu płatności na liczbę dni liczoną od dnia otrzymania faktury nie pozwala ustalić prawidłowej daty powstania obowiązku podatkowego, a to w konsekwencji naraża wykonawcę na sankcje skarbowe z tytułu nieterminowego odprowadzenia podatku VAT.  Art. 19a ust. 5 pkt. 4 ppkt. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż w przypadku dostaw energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

W związku z powyższym zwracamy się do Zamawiającego z zapytaniem, czy zgadza się na zmodyfikowanie przedmiotowego zapisu w następujący sposób: „Należności wynikające z faktur VAT będą płatne w terminie 30 dni od daty wystawienia”.

 

Odpowiedź na pytanie nr 8

Zgodnie z wcześniej zadanymi pytaniami, Zamawiający wyraża zgodę na przesyłanie faktur w formie e-maila. W związku z tym,  Zamawiający nie wyraża zgody na zmodyfikowanie zapisu.

 

Pytanie 9

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 6 ust. 6- Zamawiający określił dzień zapłaty faktur VAT jako datę obciążenia rachunku Zamawiającego. Informujemy, że zgodnie z art. 454 § 1 Kodeksu Cywilnego, dotyczącego miejsca spełnienia świadczenia pieniężnego, a także zgodnie z zasadami obowiązującymi w obrocie gospodarczym za dzień zapłaty uznaje się dzień, w którym środki pieniężne wpłyną na rachunek bankowy podmiotu, któremu należna jest zapłata.

W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z prośbą o  zmianę zapisu na następujący: „Za dzień zapłaty uznaje się datę uznania rachunku bankowego Wykonawcy”.

 

Odpowiedź na pytanie nr 9

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisu.

 

Pytanie 10

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 7 ust. 1- Informujemy, że zgodnie z art. 6b ust. 2 i 3 ustawy Prawo energetyczne obowiązek pisemnego powiadomienia odbiorcy o zamiarze wstrzymania dostaw oraz wyznaczenie dodatkowego 14-dniowego terminu na zapłatę należności dotyczy jedynie odbiorców w gospodarstwach domowych. Przepisy ustawy nie nakładają natomiast takiego obowiązku w przypadku pozostałej grupy odbiorców.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o dostosowanie przedmiotowego zapisu do treści zgodnej z ustawą Prawo energetyczne, poprzez usunięcie słów „(…) pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, dwutygodniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności”.

 

Odpowiedź na pytanie nr 10

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisu.

 

Pytanie 11

Umowa- załącznik nr3 do SIWZ par. 8 ust. 1- Informujemy, że zgodnie z zapisami Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej (IRiESD) poszczególnych OSD, zatwierdzonych przez Prezesa URE, do rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej konieczne jest zgłoszenie umowy do OSD, przeprowadzenie procesu zmiany sprzedawcy oraz przyjęcie umowy do realizacji przez OSD. W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z prośbą o zmodyfikowanie zapisu do treści: „Umowa wchodzi w życie w zakresie każdego punktu poboru z dniem 01.01.2018r., lecz nie wcześniej niż po zawarciu umów dystrybucyjnych, pozytywnie przeprowadzonej procedurze zmiany sprzedawcy i przyjęciu umowy do realizacji przez OSD”.

 

Odpowiedź na pytanie nr 11

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisu.

 

 

Pytanie 12

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 8 ust.2- Zamawiający określił, że przysługuje mu prawo rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym. Zwracamy się z prośbą o usunięcie przedmiotowych zapisów. Jednocześnie wskazujemy na uprawnienie Zamawiającego do odstąpienia od umowy określone w art. 145 Ustawy – Prawo Zamówień Publicznych, które są wskazane w ust. 3 niniejszego paragrafu.

 

Odpowiedź na pytanie nr 12

Zamawiający nie wyraża zgody na usunięcie zapisów par. 8 ust. 2. Przepis ten reguluje inne przesłanki rozwiązania umowy, które nie mają nic wspólnego z odstąpieniem od umowy wskazanym w art. 145 Prawa Zamówień Publicznych oraz par. 8 ust. 3.

 

Pytanie 13

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 9 ust. 1- Wykonawca zwraca się z prośbą o usunięcie powyższych zapisów w całości. W przypadku wyrażenia zgody na rezygnację z kar umownych zwracamy się z prośbą o modyfikację zapisów do treści: „Strony ponoszą wobec siebie odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadach ogólnych do wysokości poniesionej szkody (straty)”. Informujemy jednocześnie, że zapisy w obecnym kształcie wpływają na wzrost ryzyka związanego z realizacją umowy po stronie Wykonawcy, co z kolei może negatywnie wpłynąć na kalkulację ceny ofertowej dla Zamawiającego.        

 

Odpowiedź na pytanie nr 13

Zamawiający nie wyraża zgody na rezygnację z tego zapisu.

 

Pytanie 14

Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 9 ust. 2- Zwracamy uwagę, że określona przez Zamawiającego wysokość kary umownej w szczególności w odniesieniu do kary za każdy dzień opóźnienia w wystawieniu faktur, zdaniem Wykonawcy może zostać uznana jako kara rażąco wygórowana, co umożliwi jej podważenie na drodze sądowej, zgodnie z art. 484 §2 Kodeksu Cywilnego. Taka możliwość podważania wysokości kary umownej nie tylko narazi strony umowy na koszty postępowania sądowego, ale wiąże się także z niepewnością co do praw i obowiązków stron. Jednocześnie tak wysoki poziom kary umownej za odstąpienie od umowy zmusi Wykonawców do uwzględnienia tego elementu ryzyka przy wycenie usług dla Zamawiającego, co znajdzie wyraz w podwyższeniu ceny. Z tych względów zwracamy się z prośbą o usunięcie przedmiotowego zapisu.

 

Odpowiedź na pytanie nr 14

Zdaniem Zamawiającego kara umowna nie jest wygórowana. Obowiązek fakturowania zgodnie z par. 9 ust. 2 w zw. z § 6 ust. 1 dotyczą fakturowania jeden raz na miesiąc. Z uwagi na szacowane miesięczne koszty energii elektrycznej, Zamawiający oczekuje terminowego przesyłania faktur VAT bez konieczności opłacania jedną fakturą dłuższych okresów płatności.

 

Pytanie 15

            Umowa- załącznik nr 3 do SIWZ par. 9- Zwracamy się z prośbą o określenie, iż w razie naliczenia kar umownych, Odbiorca każdorazowo wystawi Sprzedawcy notę obciążeniową. Informujemy, że kary umowne nie podlegają opodatkowaniu VAT, a w związku z tym, w celu ich udokumentowania nie wystawia się faktur VAT. Dla celów rachunkowych zarówno otrzymanie kary umownej, jak i jej zapłata kwalifikowane są do pozostałej działalności operacyjnej jednostki. Jak bowiem wynika z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. g) ustawy o rachunkowości, przez pozostałe koszty i pozostałe przychody operacyjne rozumie się koszty i przychody związane m.in. z odszkodowaniami i karami. Kary te należy ująć  w księgach rachunkowych, a odpowiednią formą ich udokumentowania jest nota obciążeniowa. Ponadto informujemy, że ze względu na sposób działania systemu bilingowego, Wykonawca nie ma możliwości rozliczenia naliczonej kary umownej po jej automatycznym potrąceniu.

 

Odpowiedź na pytanie nr 15

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Zamawiający wystawi notę obciążeniową.

 

Pytanie 16

            Zwracamy się z uprzejmą prośbą o wskazanie numerów PPE dla obu punktów objętych postępowaniem.

 

Odpowiedź na pytanie nr 16

PPE obiekt lodowiska: PLENED00000590000000000504235268

PPE obiekt basenu :  PLENED00000590000000000300528218

 

Pytanie 17

            SIWZ rozdział III – Zamawiający wskazał w niniejszym rozdziale obecną grupę taryfową dla obu obiektów jako taryfę B23. Informujemy, iż zapisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U.2013.907 j.t.) uznają zasadę równego traktowania wykonawców jako jedną z naczelnych zasad udzielania zamówień publicznych. W zgodzie z literą prawa, Wykonawca nie przewiduje wskazywania w ofercie innych taryf niż opisana w przedmiocie zamówienia, tj. B23.

Z uwagi na powyższe, w trosce o staranne wykonanie przedmiotu zamówienia przez wszystkich uczestników postępowania przetargowego, zwracamy się z prośbą o usunięcie z SIWZ zapisu o treści: „Wykonawca jest uprawniony do wskazania w ofercie cenowej innych niż dotychczas stosowane u Zamawiającego taryf energetycznych jeżeli uzna, że taryfy zaproponowane są korzystniejsze od dotychczasowych. Przy błędnym doborze taryf przez Wykonawcę, który w konsekwencji prowadziłby do większych opłat za energię niż przy taryfach obecnie stosowanych różnicą obciążany będzie Wykonawca."

 

Odpowiedź na pytanie nr 17

Zamawiający odmawia poprawienia SIWZ albowiem zawiera on już wskazywane zapisy.

 

Pytanie 18

            SIWZ rozdział XIV pkt. 1- Zwracamy się z zapytaniem czy Zamawiający dopuści zawarcie umowy drogą korespondencyjną?

 

Odpowiedź na pytanie nr 18

Zgodnie z Rozdziałem III  pkt. 14  SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia, Zamawiający nie dopuszcza możliwości zawarcia umowy droga korespondencyjną.

 

Pytanie 19

            Załącznik nr 1 do SIWZ- OFERTA- Prosimy o wskazanie w wykropkowanych miejscach właściwych grup taryfowych objętych postępowaniem  zgodnych z aktualnie obowiązującymi umowami oraz wpisanie szacunkowego łącznego zapotrzebowania energii w okresie trwania umowy celem ograniczenia możliwości omyłki.

Prosimy o zmodyfikowanie tabel do treści:

 

„BASEN” – ul. Słowiańska 14

Lp.

 

Szacunkowe łączne zapotrzebowanie energii w okresie trwania umowy (kWh)

Cena netto

(zł/kWh)

 

Stawka podatku VAT [%]

Cena brutto (zł/kWh)

 

Wartość netto

Podatek VAT

Wartość brutto

OPŁATA ZA ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ – GRUPA TARYFOWA B23

1.

Energia w szczycie przedpołudniowym

414 000

 

 

 

 

 

 

2.

Energia w szycie popołudniowym

318 000

 

 

 

 

 

 

3.

Energia w pozostałych godzinach doby

1 366 000

 

 

 

 

 

 

4.

Obsługa handlowa (zł/PPE/mc)

 

 

 

 

 

 

 

 

RAZEM

 

 

 

 

 

 

 

„LODOWISKO” – ul. Słowiańska 12

Lp.

 

Szacunkowe łączne zapotrzebowanie energii w okresie trwania umowy (kWh)

Cena netto

(zł/kWh)

 

Stawka podatku VAT [%]

Cena brutto

(zł/kWh)

 

Wartość netto

Podatek VAT

Wartość brutto

OPŁATA ZA ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ – GRUPA TARYFOWA B23

1.

Energia w szczycie przedpołudniowym

54 000

 

 

 

 

 

 

2.

Energia  w szycie popołudniowym

64 000

 

 

 

 

 

 

3.

Energia w pozostałych godzinach doby

 228 000

 

 

 

 

 

 

4.

Obsługa handlowa (zł/PPE/mc)

 

 

 

 

 

 

 

 

RAZEM

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź na pytanie nr 19

Zmawiający nie widzi konieczności zmodyfikowania tabeli.